torsdag den 4. februar 2016

Boganmeldelse - Dødsvalsen


Af: Mie Hald
Forlag: Brændpunkt
Sidetal: 180
Original sprog: Dansk

Dette er et anmeldereksemplar fra forlaget Brændpunkt, men alle meninger er selvfølgelig mine egne.

---

Han smilede, gik videre hen til hjørnet af sengen, stod lige foran mig. Han lavede en elegant håndbevægelse, sagde med næsten kedsommelig, myndig stemme: "Jeg er vogteren over de fortabte sjæle, der hersker over Jorden nu. Jeg er den uskyldige skygge uden krop, der forfølger forsvarsløse væsner, indtil de er alene, hvorefter jeg suger den sidste rest af liv og forstand ud, de har, for at bringe den til mit rige, så jeg kan se et  nyt afsnit af Venner og så videre og så videre. (Citat s. 19)


"Dødsvalsen" er historien om Anna som går i 1.g og som elsker at danse. Hun har mistet begge sine forældre, og i den bilulykke hvor hendes mor døde, blev hendes bror, Tristan, hjerneskadet. Hun elsker ham dog meget højt og besøger ham ofte på hospitalet, hvor han bliver passet af sygeplejersken Benjamin. På hospitalet møder hun døden. Han er en punkerfyr som hedder Kritanta, og hans plan er at tage Tristan med sig. Det vil Anna ikke høre tale om, så hun udfordrer ham til overjordisk trekamp. Hvis han vinder, må han tage både hende og Tristan med sig. Hvis hun vinder, går de begge fri. Men kan man vinde over døden?


Det er en rigtig fin historie. Jeg synes den tager et ret tungt emne op, og gør det lidt humoristisk. Kritanta er virkelig en fantastisk karakter som jeg grinede meget af. Han er led og sarkastisk, men jeg kan virkelig godt lide ham. Han siger nogle fantastiske ting og opfører sig virkelig som en sur teenager, men det er på en fed måde! Jeg synes også at Anna er vidunderlig og jeg elsker at hun er villig til at kæmpe så hårdt, for at redde sin bror. Det er dejligt at hun ikke er totalt naiv, og tror blindt på alt hvad Kritanta fortæller hende. Døden bliver gjort lidt til komisk, men ikke for meget. Der er stadigvæk alvor i det, og det kan jeg godt lide. Jeg er vild med slutningen. Jeg vil ikke spoile for meget, men den synes jeg faktisk er rigtig fin. Både for Tristan og Anna!

"Dødsvalsen" er en fin lille bog, som behandler et tungt emne, på en rigtig fin måde. Fyldt med humor midt i alvoren. Jeg er meget begejstret. Den er nem at læse og det kan jeg rigtigt godt lide. Det er ikke en typisk ungdomsbog, men jeg vil anbefale alle at læse den, for den er bare rigtigt god! Og selvom den måske ikke er et litterært mirakel, så er den bestemt værd at læse! En fin lille bog med et vigtigt budskab.

Bogen får 4 ud af 5 stjerner: ****

    

Ingen kommentarer:

Send en kommentar